Onze 1ste kampdag – De reizende Bloem


Een spannende dag voor vele kinderen en natuurlijk ook voor ons. Vandaag was het voor ons belangrijk dat de kinderen zich op hun gemak voelden, dat ze konden kennismaken met het verloop, met muziek, met verhalen, met knutselen en vooral ook spelen. We vertrokken vanuit een verhaal binnen de poppenkast. Onze reizende bloem was ’s nachts wakker geworden van een geluid en toen ze buiten keek zag ze vele sterretjes en de maan. De reizende bloem vond dit schouwspel zo mooi en wilde graag dat iedereen van deze sterren kan genieten. “Kan iedereen eigenlijk deze zelfde sterren zien? Kindjes in China of Afrika of van Spanje of Amerika?”, vroeg de reizende bloem zich af.
Met dit in ons achterhoofd zijn we die ochtend gestart, de groep van Fabienne 5 – 8 jaar vertrokken naar boven en de jongste groep, van Kaat en Erika bleef beneden.

3 – 5 jaar
Met de jongste groep zijn we er in gevlogen met de ritmestokjes, olifant-muisje (voor sommige wel al bekend). De mieren die onder de vloer zaten, hebben we eens flink wakker gemaakt. Af en toe moesten we even luisteren of deze mieren al wakker waren. Ook onze schudeitjes hebben we uit de kast gehaald, flink gedanst en een heerlijke massage bij elkaar gedaan.
Het is ongelooflijk hoe snel de tijd vliegt als je bezig bent, dus onze buikjes begonnen al te rommelen, deze moesten dringend gevuld worden. Buiten konden we kiezen uit watermeloen en kiwi. Het was heerlijk om te zien hoe de kinderen allemaal enorm genoten van deze fruitmaaltijd. Eigenlijk konden we gewoon blijven snijden:); uiteraard met veel plezier.
De zon, heerlijke buitenlucht, deze konden we gewoon niet achterlaten. Dus met wat hulp van de kinderen konden we onze doeken mooi op de grond leggen en een rustig spel uitvoeren. Iedereen was omgetoverd in een bloem, maar de meeste wilde eigenlijk liever gewoon een prins of prinses zijn, dus hielden we deze helden maar aan. Na elke klank van de klankstaaf kregen ze kleine opdrachtjes, zoals beide hand leggen we op de grond, we kijken eens achter ons, de rug ligt op de grond, oogjes dicht en zo geraakten we dan volledig op de grond. Genieten van de geluidjes om ons heen. Ik moet zeggen dat vele kinderen dit echt konden smaken. Na deze heerlijke ontspanning genoten we samen van het verhaal “Papa, pak jij de maan voor mij?” van Eric Carle. Dit verhaal konden we mooi linken aan onze reizende bloem. Wil het toch wel zijn dat we ondertussen, ver boven ons, het vliegtuig zagen waar de reizende bloem in zat…
Hierna zijn we terug volop gaan muziekmaken binnen in ons klasje, deze keer met de klankstaven (de intro hadden we buiten al gehad). Wouw, dat klinkt goed, grote slagen kwamen neer op de klankstaven, groot geluid kwam er ook uit:) Het was een hele ervaring om hiermee om te springen. Morgen gaat we dit nog dieper uitvissen. De laatste 10 minuutjes hebben we nog wat gespeeld met de blokken, boeken, tekenen of met de bus gaan rijden. De kinderen hadden het helemaal niet door dat de ouders druppelsgewijs binnen kwamen. Dit was ideaal voor de kinderen, zij konden rustig naar hun mama/papa gaan.
Ik vermoed dat de meeste van deze groep wel een heerlijk middagdutje hebben genoten. Het is ook niet niks om voor zo’n eerste dag uit te zoeken hoe alles verloopt, de dagindeling, wat gaan we allemaal doen?, welke kindjes zijn er allemaal.

 

5 – 8 jaar
Na het poppenspel werden de groepjes opgesplitst en gingen we met de oudsten naar boven.
Daar hebben we elkaar leren kennen. We hebben onze eigen naam in muziektaal leren kennen. Daarna hebben we een ritmisch namenspel gespeeld met een dobbelsteen. Heel leuk om te zien hoe creatief de kindjes omspringen met de dobbelsteen. Niemand heeft een naam in de klas die bestaat uit zes stukjes… Dan nemen we twee namen van drie muzieknoten of drie van twee! Als we dat spelletje gespeeld hadden kenden we elkaars naam heel erg goed.
Daarna zijn we naar China gereisd met onze reizende bloem. Zouden de sterren er daar ook zo uitzien? Misschien hebben ze spleetoogjes, of zien ze er een beetje meer geel uit???
Wij hebben een mooi liedje gezongen over China en zijn op zoek gegaan naar instrumenten die bij het liedje passen. Triangel, cymbaaltjes, grote bel, … En weet je wat? Die instrumenten klinken allemaal VEEL langer dan de trommel of de ritmestokjes. We zijn op zoek gegaan op welke manieren we ons liedje konden ‘begeleiden’ op onze instrumenten. Niet makkelijk hoor, zingen en spelen.
Pffff… even pauze, een lekker stukje kiwi of watermeloen (bij sommigen kiwi EN watermeloen) en een glaasje water. Even buiten lopen in de lekkere zon. Daarna gingen we nog effen verder met onze Chinese muziek.
We hebben zelf mooie Chinese melodietjes uitgevonden. Niet zo moeilijk, we hadden vijf klankstaven waarop we mochten spelen. De volgorde en snelheid maakt niet uit. Alles klonk prima op de begeleiding. We konden zelfs een dansje wagen als de andere kinderen voor ons speelden.
Ojeee, is het al zo laat?
Iedereen mocht zijn boterhammendoos nemen en we hebben allen samen onze boterhammetjes opgegeten. De ene had net iets meer honger dan de andere… Nog eventjes wat energie en verse lucht halen voor we er terug invliegen.
In de namiddag hebben we onze eigen naam leren schrijven in Chinese tekens. Enkele kindjes hadden eventjes nood aan wat rust. Die konden ze vinden bij Erika een verdiepje lager en konden terug aansluiten wanneer ze wilden. En ja hoor, niet zo lang erna was onze groep terug voltallig.
Onze Chinese naam en onze ster werden afgewerkt.
Daarna moesten we toch nog eens checken of onze oren ook goed gerust hadden en weer mee konden doen. Er werden luisterspelletjes gespeeld, volgorde van de instrumenten onthouden, dirigent spelen, luid en zacht spelen, snel en traag.
Daarna konden we een mais- of rijstkoek eten en een glaasje fruitsap drinken.
Een heerlijk ontspanningsmoment met Erika buiten op het deken was goed om even op adem en tot rust te komen. Daarna trokken we de klas van Erika in om naar een verhaal te luisteren over de maan. En plots…
Kwamen de mama’s en papa’s en tante ons al ophalen.
En morgen, gaan we de sterren gaan bekijken in ….